1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 10]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 25 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Euh... Ik kan nergens vinden in de handleiding dat

    a) de PSU-fan een outtake is
    b) de PSU-fan zijn werk voldoende aankan
    c) de PSU-fan "zomaar" kan werken

    Wat ik hiermee wil aangeven: de PSU-fan moet je, volgens Coolermaster, aansluiten op een temperature-sensitive fan-controller. Aangezien ik dit nergens lees in je verhaal, vermoed ik dat de PSU misschien wel iets naar buiten blaast maar niet naar behoren ook niet als de temperaturen hoog oplopen.

    Daarbij lees ik op verschillende forums dat de iGreen-varianten minder hard blazen (bij volle belasting) dan andere PSU's juist vanwege het feit dat ze iGreen zijn en hiermee moeten voldoen aan bepaalde eisen voor milieuvriendelijke bende.

    Ergo: je hebt nu 2 intakes en 0.5 outtake. Het enige wat je doet is koele kamerlucht inademen, dat laat je opwarmen door alle componenten in je PC en het gaat er amper uit.

    Aangezien een case nooit luchtdicht is, zou je eens kunnen proberen, maar niet iedereen zal het met me eens zijn, om je 2 intakes om te draaien zodat ze dus naar buiten blazen en de zijkant van je kast op een kiertje te zetten (echt maar een centimeter of 2).

    Ga dan eens kijken wat je temperaturen worden. Worden ze lager: dan is voor de temperatuur (en niet je crashes) een aanpassing aan de volledige koeling van de PC aan te raden.
     
  2. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dit bericht hierboven naar mij gericht? ik heb niet gezegd dat mijn CPU-fan een outtake is. Zal eens kijken naar de outtakes in het weekend...

    Nog een vraagje, is 4 keer 52 Mb RAm beter dan 2*1 Gb RAM? Anders zou het me goedkoper uitkomen.
     
  3. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, was voor jou.

    Outtakes zijn verplicht. Of ga je ook dagen in een auto in de zon zitten zonder raampjes open? Eigenlijk kan je beter zeggen: meer outtakes dan intakes want je kast is niet luchtdicht dus je kan beter een onderdruk genereren dan een overdruk (in het laatste geval gaat lucht in de kast circuleren en dat wil je niet).

    Verder zou ik kiezen voor 2*1GB (hoofdletter B, detail...) omdat je dan later niet alles hoeft te verkopen als je naar 4GB wil.

    *edit*
    Als je de PC zo kant-en-klaar hebt gekocht, zou ik teruggaan naar die zaak en verhaal halen over de temperaturen/fans want ik had zo'n verkoper allang over de toonbank getrokken.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2007
  4. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Mijn pc start sinds gisteren niet meer.
    Ik kan de knop wel indrukken , maar je hoort alleen de drives en fan's draaien verder gebeurt er helemaal niets.
    Ook de 1x piep toon hoor ik niet meer.

    Heb de laaste tijd wel steeds problemen gehad dat de klok steeds achter liep.
    Het probleem van klok bleef ook na het vervangen van de batterij.

    Wat kan de oorzaak zijn dat de pc niet meer wil doorstarten ??
    Defecte Moederbord ???

    Gebruik nu eenoude pc van mijn werk ( Celeron 1,7Ghz ) en 256Mb werkgeheugen.
    Mijn Acer 19" Widescreen werkt ook niet lekker met de TNT2 kaartje in deze pc.
    Wil zo snel mogelijk mijn eigen pc weer aan de praat hebben.
     
  5. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Yup.

    Het lijkt erop dat de voltages verkeerd worden doorgegeven of dat er een circuit is doorgebrand.

    De enige manier om het te testen: sluit een andere voeding aan en try again. Werkt het niet, dan is je mobo overleden.

    Welke merk & type heb je trouwens?
     
  6. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Moederbord is van het merk Chaintech Apoche.

    Heb even een simpele voeding aangesloten maar dan werkt de pc nog niet.
    Heb alleen even de Linksys draadloze netwerkkaart uit de pc gehaald en in dit oude beestje gestopt.
     
  7. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah....

    Chaintech is/was niet al te betrouwbaar met condensatoren. Wat je even kan doen is je moederbord goed bekijken en zoeken naar gecorrodeerde of lekkende condensatoren:

    [​IMG]
    Deze dingen dus.

    Als je lekkende, verkleurde of ontplofte exemplaren tegenkomt, is dat 99.99% zeker de oorzaak van je probleem.
     
  8. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Heb een de 2 HDD's uit pc gehaald en in dit oude beestje gestopt.
    Ze werken gelukkig nog !!

    Is Asrock een goed merk.
    Want kan een Asrock K7NF2-RAID kopen voor € 42,51 (Azerty.nl)
    Het is voor een AMD2600+

    Zal ook even de defecte Chaintech naijken !!
     
  9. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Asrock is een klein broertje van Asus. Sommige borden zijn goed, anderen wat minder.

    Als je de knaken hebt: zoek even een Asus A7N8X (Deluxe) op. Is net wat stabieler en goed getest. Afhankelijk van de winkel is ie iets duurder of net iets goedkoper dan die Asrock.
     
  10. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ander vraagje even snel.
    Welke Socket gebuikt de AMD2600+ 2,08GHz eigenlijk ??

    Ga nu eerst even de belangrijkste data backupen.
     
  11. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Kom op zeg; je hebt een defect moederbord waar die CPU uitkomt... Dan kan je dat voor de verandering toch zelf wel Googlen?:)
     
  12. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Kon het toch proberen.
    Deze pc is zo traag dat het wel even kan duren voordat ik daar achter kom.
     
  13. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    socket 939 denk ik?
     
  14. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Die is voor de AMD Athlon™ 64FX / 64X2 / 64

    Ben er al uit het is een Socket A.
    Wat een waardeloze site die van Chaintech.

    Maar de Asrock K7NF2-RAID bestelt bij Azerty !!
    Levertijd was 2á3 werkdagen en ik kan hem persoonlijk ophalen !!
     
  15. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    PC is ondertussen al 3 jaar oud en de X1950XTX is er als upgrade bijgekomen. Ik ga nu kijken naar die outtakes. Denk niet dat er nog garantie op de PC zit.

    De 2*1GB is geregeld. Ga nu proberen PSUfan omgekeerd te zetten... Even tweakers gaan nalezen :)

    EDIT; heb net kast opengelelgd en op ATiTool 3Dview weergegeven. dan gaat hij niet hoger dan 75°, of iets daarrond. Zou het eventueel helpen om zo'n slot onder de kaart open te zetten? Samen met de PSu (of CPU) omgekeerd, zou dat misschien beter zijn. Had dit al eens gehoord bij iemand.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2007
  16. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    PSU of CPU fan omdraaien? Om de fan van de PSU om te draaien zou ik niet eens beginnen aangezien een voeding openhalen gevaarlijk kan zijn. Je zou dan ook de warme lucht die stijgt terug naar benenden blazen waardoor die lucht zo goed als niet uit de case kan. Ook denk ik dat het niet zo goed voor de voeding zal zijn, idem voor de CPU. Bovendien, als je de stock cooler gebruikt, kan de je fan van je CPU koeler niet omdraaien.
     
  17. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoho. niet de voeding... De voeding draait naar buiten. is zeker een outtake. De CPu is geen stockcooler. Ik kan hem wel effectief omdraaien. De CPU zit ongeveer 3/4 bovenaan, dus dat zou wel kunnen helpen, hoor.
     
  18. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Waarom zei je dan dat je ging proberen de PSU fan om te draaien? :+

    CPU fan zou ik ook niet omdraaien. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar er zal wel een belangrijke reden waarom de CPU altijd intake moet zijn. Ik dacht om de heatsinks te koelen, maar de wetenschappelijke uitleg weet ik ook niet :+.

    En waarom zou je überhaupt de cpu fan omdraaien? Die zal de lucht dan gewoon in de case blazen,maar niet naar buiten.
     
  19. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    ik betwijfel of ik heatsinks heb. ik zie het morgen wel :)

    Sorry, was even met iets anders bezig dan PSu en CPU (:b: ). Waarom liggen al die namen zo dicht bij elkaar?:
    Ik heb het net gevraagd aan mijn PC-manneke en die beweerde dat ik het wel eens kon proberen. Gewoon eens proberen kan geen kwaad. Zie nu dat mijn temps 5 graden lager uitvallen?
    Trouwens, ik wil dat de lucht eruit gaat, niet erin... je laatste zin en je voorlaatste zin tesamen kloppen niet... Eerst zeg je dat de lucht erin moet, daarna eruit? (op café geweest:) net lijk ik?
     
  20. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Niet op café geweest, heb morgen exaam :mad:.

    Een CPU fan is normaal intake, maar als je ze omdraait wordt het outtake. Ze blaast dan de lucht dus gewoon in je case.

    De reden waarom je CPU zo een paar graden frissers is, is omdat je fan normaal gezien de lucht zuigt en aangezien je CPU zo goed als van boven staat zuigt ie de warmste lucht op. Gelukkig staat mijn CPU helemaal vanonder :+.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina