Pesten, ervaringen en tips

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door jackson, 19 jun 2004.

  1. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik pest alleen mensen als ze eerst bijdehand tegen mij zijn geweest, ik doe dat om het ze af te leren. Ik trap ze dan zo diep de grond in dat ze blijven steken op een laag diamant waar ik ze niet meer doorheen krijg...
     
  2. mvdstam

    mvdstam Active Member

    Berichten:
    1.333
    Leuk Bevonden:
    4
    Mmmmm, op de school waar ik zit zitten weinig bullebakken, maar ik heb in de 1e een 2e klasser in elkaar geslagen waar zijn vrienden niet echt blij mee waren maar ze bleven wel op een mooie afstand :cool:

    /edit hoort dit niet in ASEL?
     
  3. NL_Wouter

    NL_Wouter The_Guardian

    Berichten:
    413
    Leuk Bevonden:
    4
    wahahahaha van de sar weer :p

    maarja.. ik heb zelf gepest...en ik ben ook wel getreiterd.. maar ik ben nog nooit opgewacht ofzo
     
  4. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Mja, denk inderdaad dat ik deze maar even verplaats. :cool:
    Goed opgemerkt mvdstam.
     
  5. mars15

    mars15 Guest

    inderdaad zo is het schelden kan echt wel pijn doen

    ben zelf ook wel is gepest vooral op basisschool zelfs die leraar deed beetje mee mij neergehaald in die klas |:-
     
  6. Als mensen gepest worden hebben ze het meestal aan zichzelf te danken. Niet dat ze graag gepest willen worden maar het gaat om kleine dingetjes zoals een broodtrommeltje mee naar school enzovoort.

    Ik ben één keer uitgescholden door een aantal gasten. Eén van die gasten kenden ik en ben even bij zijn huis staan wachten. Kwam hij aanfietsen, ik stop hem, haal zijn sleuteltje uit zijn fiets en gooi hem in het water. Vervolgens heb ik zijn computer laten hacken en zijn hotmail laten kraken. Ook hebben een paar goede maten van mij hem een keer onverwachts in zijn rug geduwt waardoor hij ten val kwam.

    Kheb goede contacten met "de zware jongens" van de school. Iedereen weet ook dat als ze mij treiteren dat het niet goed zal aflopen. Niet dat ik zelf tot geweld over ga (ik ben niet echt een vechtersbaas) maar ik laat het meestal doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2004
  7. vandalzzz

    vandalzzz Active Member

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    1
    o jij ben er zo 1 |:- _0/

    edit/als je je maatjes niet zou hebben dan heb jij waarschijnlijk dat broodtrommeltje niet eens nodig _0/
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2004
  8. FeaR

    FeaR Inside you ...

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben echt de pest koning :) , maar k doe het alleen bij mn vrienden en niet bij andere mensen die ik niet ken ... en ben ook niet zo vijandig .. meestal pest ik gewoon om met zn allen te lachen ofzo ...

    moet toch wel ERGENS goed in zijn :D
     
  9. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    als mensen gepest worden lokken ze het uit door de eigen zwakheid
     
  10. mars15

    mars15 Guest

    _0/ |:-
     
  11. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Ik ben weleens gepest. Op de basisschool. Mijn vrienden pakten ooit mijn rollokit (voor pennen en dergelijke) af. Ik werd woest en sloeg iemand compleet verrot. Dat was een van de populairste gastjes bij mij in de klas. Hij zinde op wraak en probeerde me met twee kameraden een tijd dwars te zitten. Toen ik hem vroeg waarom hij dat deed barste hij in tranen uit, en vertelde me dat hij het erg vond dat ik hem in elkaar geslagen had voor de hele klas. Sinds dat moment waren we weer vrienden.

    Zelf heb ik veel mensen geplaagd op het voortgezet onderwijs. Ik kreeg zelf ook weleens wat terug. Ik herinner me dat ik ooit iemand een pakje chocomelk in zijn gezicht leegschoot omdat hij met mijn broodje voetbalde. Maar dat is meer wat heen en weer geklier.

    Pesten dacht ik niet te doen maar bij één iemand ben ik zeker te ver gegaan. Ik maakte een opmerking tegen iemand die altidj ana de tafel zat (het zal over moeders en mannelijke geslachstdelen gegaan zijn). Hij werd daarom kwaad en wilde me aftuigen. Ik deed mijn beste judoworp en zette hem in de hoek om af te koelen. Echt een heel primitieve actie van mezelf (en ik wist schijnbaar al dat ik het onderwijs in wilde). Ik bedoel ik was verbaasd dat hij me aanvloog terwijl ik het zelf had uitgelokt. Gelukkig hebben we het diezelfde dag uitgepraat.

    Hij werd eigenlijk altijd gepest. Het stomme was dat ik mijn eigen gepest afdeed als een geintje, maar als je van iedereen aldoor zulke geintjes naar je hoofd krijgt en men structureel dingen van je afpakt dan is zo'n geintje de druppel.

    Ik denk dat pesten heel vaak gebeurd. Waarom? Volgens mij een machtspelletje.

    De schuld ligt definitief bij de pester. De gepeste is overigens wel vaak het zelfde type persoon. Qua lichaamshouding straalt er vaak iets onzekers vanaf.

    De pester is meestal even onzeker en reageert dit af op de pester. Diegene wil graag even laten zien dat hij zogezegd boven hem staat.

    Veel pubers plagen elkaar met uiterlijkheden. Het gaat ook om de eigen onzekerheid. Vaak heb je de typische lelijk uitziende pestkop die het uiterlijk van ene ander afzeikt. Vaak met een prachtige karikatuurblik.

    Ik kreeg laatst een heel leuk compliment van ene meisje uit mijn oude klas. Zij lag altijd uit de groep. Ik kwam haar tegen en ze zei dat ik altijd de enige was geweest die haar gewoon waardeerde voor wie ze was.

    Ik hou niet van pesten, het is vrij nutteloos. De enige methode om het te voorkomen als gepeste zijnde is niet slaan maar blijk geven dat je op ieder vlak de pesteraankan. Gata het om ene opmerking? Geef dan een scherpe opmerking terug. En laat niet merken dat je bang bent. Vaak wordt de pester dan kwaad omdat je zijn zwakte blootlegt. Je kan er beter bovenstaan maar soms is psychologische oorlogsvoering geoorloofd ;)

    Het onderscheidt tussen een grapje en pesten schatten de meelooppesters vaak verkeerd in. Een grapje is iets eenmaligs, dat past binnen een vriendschappelijke relatie. Even ene plaagstootje. Pesten is iemand structureel dwarszitten.
     
  12. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548

    Het is dat we geen reputatie puntjes meer kunnen geven, maar deze post heeft toch even m'n complimenten.
    * klapt

    bull-shit.
    Als mensen gepest worden, ligt zoals hierboven beschreven, de schuld bij de pester. De persoon die gepest word, straalt een bepaalde onzekerheid uit, en daar maakt de pester misbruik van, door daar constant op te hammeren.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2004
  13. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Het is altijd de schuld van de pester...tenminste ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: ik vandaag expres mijn Nijntje broodtrommel meegenomen en mijn sandalen aangetrokken zodat ik weer lekker gepest kan gaan worden.
    Ik ben vroeger ook wel eens gepest, maar gelukkig is het allemaal binnen de perken gebleven, maar het is me wel bijgebleven hoe het was. En ook hoe het was voor een jongen bij mij uit de klas de wél heel erg gepest werd. Die had gewoon geen leven meer.
    Ik geef nu les en ik probeer er altijd heel erg goed op te letten dat het niet in mijn les gebeurd, maar soms gaat het toch verkeerd. Als dat zo is probeer ik in ieder geval erachter te komen waarom hij/zij gepest wordt en de pester ter verantwoordelijkheid te roepen. Meestal gaat het dan wel goed.....de pester heeft vaak niet eens in de gaten dat hij/zij zoveel verdriet veroorzaakt. Bij extreme gevallen gaat zo'n gepeste naar een cursus om meer zelfvertrouwen te krijgen.
    En soms (en af en toe is dat best leuk) mag ik er met de botte bijl inhakken en ga ik de pester pakken als docent. Meestal pak je dan zo'n figuur even heel hard aan en vraag hem dan hoe dat nou voelt....dan stuur je de pester en de gepeste samen weg om er even over te praten.
    Werkt best goed.
    Maar er zijn zeker docenten die het niet zien of het niet willen zien en het ook niets interesseert, maar gelukkig zijn er dat niet veel bij mij op school.
     
  14. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Nusti, je geeft les? Leuk om te zien dta hier meer onderwijsmensen zitten.

    Zo te zien voorgezet onderwijs, of niet?

    Ik vind omgaan met pesten, als bijna leerkracht (BO) zijnde best lastig. Ik laat kinderen zaken uitpraten en probeer het te stoppen als ik het opmerk. Ik heb vanuit mijn opleiding te weinig geleerd over dit onderwerp en als ik afgestudeerd ben wil ik me zeker verdiepen in het omgaan met pesten.

    Ik vind dit een goede thread. Het is interessant om hier over te lezen. Er is trouwens een briljante telefilm gemaakt over pesten. Bluebird.
     
  15. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Yep, middelbaar onderwijs...biologie.....Wordt in de opleiding idd veel te weinig aan besteed, aan de andere kant is dit niet iets dat je uit theorie boeken kunt leren maar door ervaring en veel met collega's er over te hebben. En af en toe werkt je plannetje totaal niet, andere keer weer wel....
    Maar het is zeker een interessante thread....het valt me wel op dat wraak schijnbaar normaal is of dat sommige mensen denken dat mensen die gepest worden het zelf uitlokken.
     
  16. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Ja, heel raar is dat. Ik denk dat ze het verschil tussen plagen en pesten niet zien. Bijvoorbeeld een vriends bed intapen op kamp dat vergolden wordt met een emmer water om zeven uur 's ochtends vormt iets totaal anders dan iemand pesten omdat hij gewoonweg niet zoals jij is. Als iemand jou uitscheld is dat nog geen reden om structureel te gana pesten. Je scheld hooguit even terug, en dat zou het moeten zijn.

    Wraak is zinloos. Je moet alleen op het moment van pesten laten blijken dat je een weerwoord hebt. Is dat een goed weerwoord eindigt het jammer genoeg vaak in ruzie omdat de pester zich dan gekrenkt voelt, of zelfs ontkleed.

    Ik denk dat er zo zelfs een vicieuze cirkel zou kuinnen ontstaan. De pester krijgt een weerwoord. Vliegt de gepsete aan en verantwoord dit, en daarop volgend gepest

    hoe lastig meot iemand die gepest wordt het wle niet hebben? Eigenlijk lijkt er soms gewoon heel weinig aan te doen. Ik vraag me af hoe je een doorbraak krijgt waarbij het pesten eindigt. Misschien ligt de oplossing niet bij degene die gepest wordt maar vooral bij de pester. Als die persoon inziet wat hij doet zal vaak het geweten voldoende zijn om het pesten te stoppen.
     
  17. WHAT

    WHAT Active Member

    Berichten:
    2.185
    Leuk Bevonden:
    44
    Heb ook een keer iets meegemaakt en dat ging over een klasgenoot van mij toen ik nog in de eerste zat. Er waren een paar patsers uit de vierde en die zaten hem te kloten en 1 van hen sloeg mijn klasgenoot op de rug. Mijn klasgenoot draaide zich om (hij was toen 16 en erg breed hij leek meer 18) en ging achter die ene aan die was geschrokken van het postuur van mijn klasgenoot. Mijn klasgenoot volop achter hem aan rennen maar heeft hem niet meer gekregen. Daarna durfde de patser niet meer echt bij hem in de buurt komen.
     
  18. Casperge

    Casperge Guest

    Ik ken niemand persoonlijk die zoiets dergelijks mee heeft gemaakt.Hoewel,vorig jaar was er een Koreaanse jongen op school die ontzettend gepest werd en het zo zat was van school,dat hij besloot in het bijzijn van zijn klas,tijdens aardrijkskunde,uit het raam van de 3e etage te duiken.Hij overleefde het,maar sinsdien heb ik nooit meer wat van hem gehoord,hij zit op een andere school en heeft therapie.
     
  19. (EXG)XenoN

    (EXG)XenoN Extreme Xbox Gamer

    Berichten:
    465
    Leuk Bevonden:
    4
    bah bah wat ben jij een mietje kan je je zaakjes niet zelf oplossen of zo???
    vind het wel erg zielig dat andere kinderen jouw problemen moeten oplossen :confused:
     
  20. MasterApu

    MasterApu De klassieker

    Berichten:
    1.580
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gebeurt overal denk ik: pesten. Ik heb er zelf nooit last van gehad. Maar ik kan me wel indenken hoe het voelt. Als ik gepest zou worden zou ik niet met me laten dollen maar één keer gewoon er flink tegen in gaan(desnoods een flinke klap) en dit zou ik dan bij de leider doen. Want er is er altijd één die begint waarop de rest volgt. Deze gast lijkt misschien heel stoer maar na één klap zijn ze meestal niet meer zo stoer.
     

Deel Deze Pagina