1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kickin' it @ X-Bazar...

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door aa_koch, 4 apr 2005.

  1. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet hoe de andere bezoekers van Xboxworld.nl (en in het bijzonder het subforum X-Bazar) hierover denken, maar ik vroeg me af waarom de moderators @ X-Bazar er zo'n strikt "Niet kicken binnen 24 uur"-beleid op nahouden. Ik bedoel, ik begrijp dat het niet nodig is om vaker dan eens per periode van 24 uur je topic 'omhoog te schoppen' als er geen nieuwe reacties zijn, maar maakt het nu echt uit als iemand dat een keer een uurtje eerder doet?

    Ik zie onderwerpen gesloten worden enkel en alleen omdat iemand (al dan niet per ongeluk) een uurtje of twee te vroeg is met het plaatsen van een bericht. Zou het niet veel makkelijker zijn als je de regel hanteert: een kick per dag? Zo zou het onderwerp van iemand die om 23:59 uur een bericht plaatst om zijn onderwerp bovenaan de lijst te krijgen en dat om bijvoorbeeld 00:01 de volgende dag nog een keer doet, niet gesloten hoeven worden. Wel heeft zo iemand dan zijn 'recht op het kicken van een onderwerp' voor die dag verspeeld. (Of het slim is om zo snel achter elkaar je onderwerp te kicken is nog maar de vraag, maar daar gaat het niet om.)

    Stel bijvoorbeeld dat ik gisteren om 11:00 uur een 'kick-bericht' plaatste, maar vandaag om 9:00 uur naar school/werk moet. Is het dan zo erg dat ik een keertje een paar uurtjes eerder mijn onderwerp weer onder de aandacht breng? Want als ik dan 's avonds laat thuiskom en dan pas een bericht kan plaatsen, heeft dat als gevolg dat de volgende erna pas weer een bericht kan plaatsen als het nog later is -- uit strategisch oogpunt bezien doorgaans niet het tijdstip waarop je je onderwerp een schop wilt verkopen. :)

    Het lijkt me dat de regel 'one kick a day' beter hanteerbaar is (en minder gesloten topics oplevert) dan dat wanneer je telkens op de klok moet kijken of je weer mag kicken. Maar misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt?

    Daarnaast zou ik graag willen zien dat men in de toekomst onderwerpen die niet de juiste titel hebben (voor wat betreft X-Bazar is dit: geen [TK], , [GEZ] in de titel), standaard door de moderators zonder notificatie worden aangepast. Nu is het zo dat wanneer iemand een onderwerp plaatst dat niet aan deze regel voldoet, horden mensen als volgt reageren: "Slotje! Je topictitel is fout!" Stop deze onzin! Verander gewoon de titel wanneer je als moderator ziet dat hij niet aan de voorwaarden voldoet en maak dit de regel (soms gebeurt het namelijk wel, maar er is blijkbaar geen eenduidige oplossing voor dit soort zaken).

    Natuurlijk zou iedereen de regels moeten doorlezen voordat hij gebruik maakt van het forum, maar we weten allemaal dat niet iedereen (zelfs de moderators niet) de handleiding van een spel doorleest voordat hij/zij aan een spel begint (om maar een passende analogie te gebruiken). Maak desnoods een standaardtekst voor zulke gevallen waarin je de desbetreffende persoon per PM en/of e-mail uitlegt waarom de titel is aangepast en verwijs hem naar de beleidsregels. Eenmaal Copy/Paste en weer een geinformeerde (en hopelijk tevreden) klant... :)

    Tot zover mijn beperkte bijdrage voor vandaag, ik ben benieuwd of ik de enige ben die er zo over denkt. ;)
     
  2. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Mijn mening hierover is simpel:

    Het is niet mogelijk om een klein beetje ruimte te geven, aangezien het vaker is gebleken dat wanneer dat gebeurt er teveel mensen zijn die er misbruik van gaan maken. Met sommige dingen moet je nu eenmaal strikt zijn, want anders zijn er geen duidelijkheden meer. Waarom wordt Pietje die 2 uur te vroeg heeft gekicked niet bestraft en Jantje die 2 uur en 5 min te vroeg gekicked heeft wel. Dan krijg je dat gezeur weer.

    Nee, imo moeten deze dingen gewoon strikt (tot op zekere hoogte natuurlijk) worden nageleefd om verwarring te voorkomen. Deze site is te groot om onduidelijk te mogen zijn.....
     
  3. Tha Divinity

    Tha Divinity Multi-Playa Genius

    Berichten:
    211
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik denk dat dat de mods deze regel hebben gemaakt om het overzichtelijk voor zichzelf te maken. Ik kan me voorstellen als je alles nu gaat aanpassen dat er alleen maar meer onduidelijkheid is voor de gebruikers en de mods. De 24 uur regel staat er en als je uit pure spastische trekjes het niet kan laten om je post eerder omhoog te schoppen dan is dat gewoon jammer voorjezelf.

    Ik denk dat dit voorstel op de schop kan :p
     
  4. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Mjah ik vind de regels wel goed .. en als de titel verkeerd staat dan doen ze het de volgende keer weer ... dus moeten ze maar leren posten
     
  5. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    @Cyrax77, Tha Divinity

    Je zegt het zelf al: "imo moeten deze dingen gewoon strikt (tot op zekere hoogte natuurlijk) worden nageleefd"... is het nu altijd strikt of soms strikt?

    Het probleem is dus juist dat het onduidelijk is wanneer een onderwerp wel en wanneer niet gesloten wordt. In theorie klopt het allemaal wel, dat wanneer iemand z'n topic 'te vroeg' onder de aandacht brengt, deze gesloten wordt. Maar in de praktijk blijkt het toch allemaal anders te zijn. Ik zie regelmatig onderwerpen die eigenlijk te vroeg weer bovenaan de lijst staan, maar toch worden die niet altijd gesloten (dat vind ik ook niet altijd nodig). Vaak zie je dan dat het desbetreffende bericht wordt gewijzigd en degene die het bericht geplaatst heeft zijn excuses (vaak op overdreven wijze) aanbiedt. Dit is toch geen dictatuur?!

    Het kan toch gebeuren dat het gewoon een keertje niet anders uitkomt? Wanneer je de regel 'een kick per dag' hanteert, kan er echter weinig fout gaan. Je hebt dan misschien niet 24 uur gewacht, maar je weet dat je die dag geen tweede schop kunt uitdelen. Dat is toch makkelijker te onthouden dan op de klok te moeten kijken of het al 19:05 uur is omdat je de dag ervoor om 19:00 uur gekickt hebt en je niet het slachtoffer wilt worden van een op jacht zijnde, manisch-depressieve moderator? ;)
     
  6. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Mjah geef eens een voorbeeld van zo'n afgesloten post? want ik ben net 4 pagina's xbazar afgelopen en ik ben nog geen een binnen 24 uur kick (paar minuten ... uur voor tijd tegengekomen) ....

    Vaak kijken de moderators wel eens door de vingers als je vroeg kicked ... echter als je structureel een uurtje eerder kicked (in bijv. dezelfde thread dan word deze gesloten)
     
  7. MisTicMac

    MisTicMac Active Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat de post maker wel wat heeft. Je mag miet kicken binnen 24 uur maar ik mag wel gewoon een nieuwe draad maken waar ik het zelfde aanbied. Wat is het verschil zeg ik dan. Ik denk zelf dat kick perdag niet eens zo heel erg verkeerd is. Maar goed het is hier geen democratie en het is mooi dat we er gebruik van kunnen maken.Maar mij heeft hij een kick per dag.

    Over het maken van het topic ben ik het niet met hem eens want het is gewoon makkelijk dat je weet wat de ander aanbied.

    Wat ik wel een ergenis vind is al iemand wat tekoop aanbied dat er mensen toch gaan proberen om te ruilen. Dat vind ik erger als een te vroege kick.
     
  8. Afroman

    Afroman Becaus i got high

    Berichten:
    213
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dit gewoon belachelijke post het is gewwon een huiregel die ze hebben opgezet. zal jij het leuk vinden als jij een website maakt en een forum beheert waar je spellen op zet om te ruilen, en ieder 10 min komt de zelfde post boven aan de lijst.
     
  9. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    @Fardo

    Als iemand keer op keer in de fout gaat, dan is het natuurlijk niet meer dan terecht dat een onderwerp gesloten wordt -- als het niet goedschiks kan, dan moet het maar kwaadschiks. Maar een zetje in de juiste richting (een link in een PM/e-mail naar de beleidsregels en een vriendelijk verzoek om volgende keer beter op te letten) is toch niet teveel gevraagd? Het is ook niet zo zeer dat ik de regels niet goed vind, maar het is een beetje overdreven (en zonde van de bandbreedte...) om een onderwerp te sluiten vanwege -- laten we het zo noemen -- een typefout. Ik weet niet hoe de dingen hier 'achter de schermen' werken, maar het lijkt me een fluitje van een cent om de titel van een onderwerp te wijzigen.
     
  10. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    kan je ook een voorbeeld geven naar een thread met te vroeg kicken?

    Tja en over de naamgeving ... mensen kunnen toch eerst de moeite nemen om de forum regels door te nemen? Dat bespaart tik fouten ... voor een mod is het veel werk om een thread aan te passen .. en meestal word dit niet door de thread starter gewaardeerd ... vandaar dat de crew besloten heeft om die threads te sluiten, zodat de thread starter de regels leert
     
  11. MisTicMac

    MisTicMac Active Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    0
    Zegt hij dat dan nee. Hij is voor 1 kick per dag. dat is wat anders als om de 10 min.
     
  12. polmannetje

    polmannetje Active Member

    Berichten:
    946
    Leuk Bevonden:
    3
    Het kicken lijkt mij een goed plan, want zo onoverzichtelijk is het ook niet, want er staat gewoon een datum bij, staat er 2x: gisteren, dan volgt een slotje, wat mij betreft een topplan

    Het titelsveranderen, daar vind ik dat erna gekeken moet worden hoeveel posts iemand heeft, ben je al 2jaar lid, en je doet het elke keer, dan vind ik het terrecht, iemand die gister lid is geworden dient netjes naar het beleid doorverwezen te worden!
     
  13. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    @Afroman

    Iedere 10 minuten is natuurlijk overdreven (en zeker een reden om een onderwerp te sluiten of iemand zelfs tijdelijk te verbannen als hij hardleers blijft) , maar maakt het uit als iemand z'n topic de ene keer na 12 uur en de andere keer na 33 uur kickt? Zo lang het maar niet vaker dan eens per dag gebeurt, zou het toch geen probleem moeten zijn?

    @Fardo (vervolg)

    Ja, ik kan nu ook niet zo 1-2-3 een onderwerp tevoorschijn toveren waarin dat gebeurt, maar ik kom hier nu een maand of drie en ik heb het al een aantal malen meegemaakt dat zoiets gebeurt. Waar het om gaat is dat wanneer het niet structureel gebeurt en niet vaker dan eens per dag, het naar mijn mening geen gesloten topic op zou moeten leveren.
     
  14. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Heel simpel,

    Als iemand een kwartiertje of een paar minuten te vroeg kicked dan lijkt het me niet nodig om direct de thread te sluiten (en dat gebeurt ook niet). Maar een uur vind ik een ander verhaal...... Als het niet anders "kan" want je kunt bijvoorbeeld de rest van de dag niet meer online dus wil je ff snel kicken al ben je een uur te vroeg, dan vind ik dat je gewoon pech hebt gehad en morgen dus maar kicked ofzo.

    En we moeten niet vergeten dat je soms gewoon pech hebt dat de ene moderator 15 minuten te vroeg wel bestraft (hij zou maar een paar weken geen sex gehad hebben) en de andere niet. Zo gaat het in het leven met alles... Niets is eerlijk, hou je je aan de regels heb je dus niets te vrezen, doe je dit niet dan kun je weleens pech hebben. Live with it........
     
  15. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    @MisTicMac

    Dankjewel voor je hulp. :)

    @ Fardo (vervolg 2)

    Dat het niet door de topicstarter gewaardeerd wordt, doet niet terzake. Waar het mijns inziens om gaat is dat je een 'domme fout' niet altijd met een slotje hoeft af te straffen. Iemand die al langere tijd lid is en vaker in X-Bazar heeft gepost, moet het gewoon weten (punt!) en dan is een slotje een passende maatregel. Maar iemand die dat subforum pas bezoekt zal zich op die manier niet echt welkom/gewaardeerd voelen.
     
  16. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    @Cyrax77

    En dat zou dus niet moeten mogen. Ook de moderators moeten de regels te allen tijde hanteren; het mag niet zo zijn dat de ene dat wel doet en de andere niet (bijvoorbeeld omdat degene die te vroeg een reactie geplaatst heeft zijn vriendje is, terwijl hij bij een andere gebruiker wel actie zou hebben ondernomen). Er is een verschil tussen 'het echte leven' en het plaatsen van berichten op een forum -- hier kun je de regels zelf opstellen, in het echte leven is dat niet altijd het geval. Maar als je dat doet, moet je die wel OP IEDER MOMENT hanteren, anders hoef je die regels niet op te stellen.

    //edit

    (Enne... die paar uur, voor de meesten hier is een paar jaar waarschijnlijker. ;))
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2005
  17. MisTicMac

    MisTicMac Active Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    0
    @cyrax77

    Leg nou eens uit wat je er op tegen hebt op 1 kick per dag. Geef eens een goede rede om het niet te doen. Het is makkelijk voor de poster en ook voor een mod omdat ze veel minder naar tijden en deregelijke te kijken. Dus leg eens een uit wat je er op tegen hebt op 1 kick per dag.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2005
  18. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Welkom in de grote boze mensenwereld dude....... Ik vind het maar een beetje gejammer dit hoor. In het echte leven worden regels ook voor je bepaald, net als hier dus ik zie geen verschil in handelen.
     
  19. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Kijk,

    Er is een regel: Binnen 24 mag je niet kicken. Ik zie het probleem niet hoor. Denk je bij jezelf: ik kick vandaag een uurtje eerder want dat kan ff niet anders, dan kun je pech hebben en wordt je thread gesloten of je hebt mazzel en je komt ermee weg.

    Misschien is het voor de mods makkelijk te controleren of iemand idd maar 1x per 24 uur zijn thread omhoog kicked ipv 1 x per dag. Dat weet ik niet, maar er zal een reden voor zijn.
     
  20. aa_koch

    aa_koch Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    @MisTicMac

    Ik denk dat het Cyrax77 er vooral om gaat dat deze regels er nu eenmaal zijn en dientengevolge gehanteerd dienen te worden. Daarin heeft hij feitelijk gelijk, maar het probleem is dat de regels dus niet altijd door iedere moderator op dezelfde wijze worden gehanteerd. Om dit te voorkomen lijkt het me dat het voor iedereen makkelijker is om de regel te hanteren: een kick per dag.

    Eventueel kun je dan de eerste keer een waarschuwing geven (of misschien kunnen de moderators een topic dan zelf voor 24/48 uur sluiten?), gebeurt het desondanks toch nog een keer dan is een slotje niet meer dan terecht.
     

Deel Deze Pagina