1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox 360: Project Jasper

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Veno Xavier, 8 feb 2008.

  1. Veno Xavier

    Veno Xavier Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Is er iemand die over de nieuwe technologie die samen met het falcon moederbord zou gaan komen, kan bevestigen?

    Informatie die ik tot dusver hierover kon vinden.

    Xbox 360 secrets: After Falcon comes Jasper
    By Dean Takahashi
    Tuesday, October 9th, 2007 at 4:15 pm in Dean Takahashi, Dean and Nooch on Gaming, General.
    Microsoft didn’t want you to know about Falcon, and it certainly doesn’t want you to know about its successor Jasper. But that’s another secret we have to unveil.


    Jasper is the code name for the next motherboard for the Xbox 360. It will becoming next August, in time for next year’s holiday season. Jasper is going to have a 65-nanometer graphics chip from ATI Technologies, as well as smaller memory chips. That isn’t much information, but it’s enough to tell us about their cost-reduction plan. If you ask me, it’s a bit of a slow pace.
    I don’t know why it will take Microsoft essentially three years to cost reduce the size of the graphics chip through a manufacturing shrink. It doesn’t seem like they’re in a hurry to launch a redesigned Xbox 360 graphics chip, considering that Intel introduced its first 65-nm chips a long time ago. ATI uses TSMC to make its chips out of Taiwan, and TSMC hasn’t been the fastest at moving to 65-nm manufacturing. I understand these tasks are difficult and they take a lot of engineering resources. Microsoft has had to divert a lot of engineers to debugging problems with Xbox 360 reliability. Even so, you would think that they would have moved faster, since the move to 65-nm graphics chip will likely be one of the best things they can do to improve the reliability.

    As readers of this blog know, Falcon is being used in Xbox 360s that are currently rolling off the production lines. It has a 65-nm IBM microprocessor on it, instead of the previous 90-nm version. It also has built-in HDMI. It carries lower costs than the previous motherboard, but not dramatically so. And Falcon has a 90-nm graphics chip on it.

    Here’s something that Xbox 360 buyers will want to know. Both Falcon and its predecessor Zephyr (used in the Xbox 360 Elite) have different thermal solutions than the original Xbox 360. You’ve seen the heat sinks in the cut-out photos posted elsewhere. The Microsoft engineers believe those heat sinks will be sufficient as a solution for keeping Xbox 360s from overheating. From their point of view, you don’t have to wait until Jasper to get a reliable machine.

    From a neutral point of view, I would guess that Jasper would be more reliable than Falcon on heat issues, and Falcon will be more reliable than its predecessors. The Falcon board has the same old 90-nm graphics chip on it. And many have pointed out that the big heat problem in the Xbox 360 is due to the graphics chip. The Falcon board will likely give off less heat. But the real serious heat saver looks like it will come with Jasper.

    I’m sure that Jasper will carry lower costs than Falcon. That’s because it will have a smaller graphics chip and smaller memory chips as well. That translates into material savings, which means lower costs. If you’re wondering why you should care? Maybe you don’t need to care. But there are folks on the Falcon thread who want to know this kind of information and here it is. Certainly, Microsoft will be in a position to cut prices again by next August. If you recall, after it got Falcon out the door, Microsoft cut $50 off the price of the Xbox 360.

    If I were Microsoft, I would try to pull in the date of Jasper as soon as possible. What they need right now is a lower cost so that they can be more competitive against the Wii and so they leave no openings for Sony. As of now, the 65-nm graphics chip isn’t done. They’re still working on it. Microsoft declined to comment, other than to say that it constantly updates the components in the Xbox 360 but doesn’t comment on them.

    /Mod Heb even de titel aangepast - Melbuuln
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  2. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Microsoft is inderdaad elke keer bezig m et innovatie. Jasper is een code naam voor de nieuwe chip. Duurt zeker nog 1,5 jaar voor dat je deze in de 360 kan vinden. Dit is voornamelijk om de kosten te besparen
     
  3. Striker NL

    Striker NL Gaming = Living

    Berichten:
    2.269
    Leuk Bevonden:
    6
    wooeeee...
    lekker boeiend dan =(
     
  4. Veno Xavier

    Veno Xavier Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar dus ook voornamelijk om een beter product te bieden met minder problemen. Minder drie rode lichtjes omdat deze beter gekoeld wordt. Beter laat dan nooit ;)
     
  5. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Jasper is de naam van het nieuwe bord, die waarschijnlijk een 65nm GPU en CPU heeft.
     
  6. Veno Xavier

    Veno Xavier Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    nee jasper is een chipset die op het nieuwe falcon moederbord gaat komen.
     
  7. dubbelstinkkk

    dubbelstinkkk Active Member

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    0
    snap die ophef nooit over die nieuwe chips. elk stukje hardware wordt in de loop van de jaren aangepast dus dan kan je wel blijven wachten op iets nieuws..

    er zit toch 3 jaar garantie op dus waarom je zorgen maken ?
     
  8. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    omdat voor veel mensen de garantie erop zit?
     
  9. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    de nieuwe chips worden gemaakt om kosten te besparen :) verder is er niets nieuws onder de zon
     
  10. 360man

    360man Active Member

    Berichten:
    1.593
    Leuk Bevonden:
    46
    Dit had MS al voor de launch moeten doen, ipv gerushed releasen alleen maar om Sony voor te zijn.
     
  11. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Dat hebben ze voor de launch al gedaan, toen was mijn bezig met de ontwikkeling van de Falcon.De xbox is niet gerushed. Als hij gerushed is wil ik jou officiële bron wel eens zien. Ze hebben de Xbox 360 uitvoerig getest en geloofde er heilig in dat deze probleemloos was. Microsoft voorzag de problemen van met xbox ROD's en krassen dus niet. Ze hebben echter wel de console na de problemen verbeterd. De Xbox 360 ziet er van binnen met de huidige generatie 360's er anders uit dan de launch. Maar de Falcon chip was al in ontwikkeling en de Jasper was al in ontwikkeling tijdens de release van de Falcon. Natuurlijk kan een stuk hardware nog altijd problemen geven (zie de problemen thread en zie bijv Kameo's dode Elite, ik weet trouwens niet of dat een Falcon was). Maar de technologie was voor die tijd nog niet beschikbaar. Dit is wel een andere discussie die beter past in een andere thread imho. Misschien klan dit het beste in de Problemen thread of in een aparte Topic. Dat is aan de Crew

    Na Project Japser komt er weer een nieuw Project, omdat de onderdelen steeds goedkoper worden, doordat de technologieën blijven verbeteren

    Voor Jasper komt waarschijnlijk ook weer een ander moederbord. Slurpgeit kan trouwens gelijk hebben dat het hier alleen gaat om een nieuw moederbord (maar voor als nog is het allemaal gissen het duurt nog ruim 1,5 jaar voor we hem zien.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2008
  12. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik zal mijzelf even quoten van een ander forum:

    Dit zal dus het 4e bord alweer worden. Net zoals er van de xbox 1 8 moederborden (nouja, 7 en een half) zijn geweest. De 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 en de 1.6b (die alleen ander geheugen had ten opzichte van de 1.6)
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2008
  13. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Ik wacht wel weer op de Xbox 720, wat een bullshit al die verschillende meuk erin. Maak een goed product of maak het niet... en dan mag het innovatie zijn, maar daar heb ik straks niks aan als mijn Elite overlijd ben ik dus verplicht om een nieuwe te kopen. Doe mij maar het Sega tijdperk dat waren machines die wel degelijk in elkaar zaten... vroeger had je een console en dat was dan de consol,e geen innovatie meer nodig 8bit/16bit/32bit/64bit/128bit... wel opvolgers maar geen getune aan een systeem dat al lang in de winkel ligt. Ik blijf het onzin vinden...
     
  14. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Wat jij nu roept is de onzin. Het is toevallig bij de xbox 360 veel besproken, maar dit gebeurt al sinds de dagen van de NES. Ook de PS3 en de Wii hebben verschillende hardware revisies. Enne, geen getune aan het systeem? De X32? N64 Expansion pack? Zo bestaan er nog wel meer uitbreidingen voor de oude consoles hoor.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2008
  15. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Hoezo is het onzin? Als jou 360 kapot gaat door de befaamde RROD ga je wel anders piepen en nee mijn Elite is nog niet kapot maar vertoont ook al rare kuren, het is hoe je het wend of keert gewoon raar dat er zoveel verschillende versies zijn. En de X32 was een add on (net als de HD DVD add on voor je 360), heeft niks met getune te maken aan de MegaDrive of de Mega-cd he ;) De Megadrive bleef de megadrive, en was vele malen beter in elkaar gezet als de 360, en ja ik heb alle Sega's gehad en kwalitatief dus ook vele malen beter. Het enige waar ik nog me 360 voor heb is de games die me aanspreken, maar ik denk dat ik bij de volgende generatie de Xbox oversla...

    Nogmaals...
    ...wel opvolgers maar geen getune aan een systeem dat al lang in de winkel ligt.
     
  16. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Elk system veranderd met de tijd. Ook de sega, ook de Xbox 1, ook de ps1, ook de ps2, ook de ps3, ook de Gamecube, ook de Wii.

    Er wordt nu alleen veel meer aandacht aan geschonken. Maar dat is meer omdat het ontwerp van de X-Clamps gewoon ruk is. Alleen doen ze daar niks aan, ze proberen het gewoon op te lossen door het ding minder warmte te laten genereren. Dus over 3 jaar zijn ook alle Jasper borden kapot.
     
  17. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Zoals Slurpgeit al zegt elk systeem wordt getuned. De hoofdreden is dat de technologie verbetert en men kosten kan besparen op de nieuwe hardware. Die tijdens de launch nog net bestond 65nm chip of nog te duur was.
     
  18. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.440
    Leuk Bevonden:
    17.536
    Hoe kan dat als je 3 jaar garantie hebt als de 360 eind 2005 werd gelaunched? :+
     
  19. Magneto 360

    Magneto 360 XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.478
    Leuk Bevonden:
    0
    3 jaar garantie heb je alleen op de RRoD , niet op andere mankementen.
     
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.440
    Leuk Bevonden:
    17.536
    Dan zeg je toch gewoon dat ie RRoD heeft. :p
     

Deel Deze Pagina