1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Economische crisis 2008

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 8 okt 2008.

  1. ToanToan

    ToanToan nicceee

    Berichten:
    397
    Leuk Bevonden:
    1
    dat is niet juist, nederland probeert alleen de druk voor ijsland te verhogen. als ijsland niet aan de schuld kan voldoen zal nederland uiteindelijk ook de eerste 20.000 betalen. maar je geeft je natuurlijk niet meteen gewonnen.
     
  2. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Dit was gisteravond best jammer:
    Ik zat een tijdje CNN te kijken, en zij hebben dan altijd rechstonder een schermpje waar je de koers van Dow Jones in de gaten kunt houden.
    Een hele tijd stond alles ver in de plus (bovenste +120, 2e +150 en laatste +50). Jottem. \o/
    Lees ik vanochtend in de krant dat ie weer dik in de min is geëindigd. Verdorie! :mad:

    Gelukkig niet zo dik als eerst. :)
     
  3. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    De stand van de beurs zegt heel weinig hoor. Het monetaire systeem is van binnenuit gewoon verrot. Er gaan nog wat klappers komen!
     
  4. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Idd, alleen jammer dat veel landen schijt hebben aan de normen van de staatsschulden. Sommigen kennen de situatie van Duitsland en Frankrijk nog wel die 5 % boven de EU norm zaten. Daar waren we heel wat minder angstig om. Toch is het begrotingsterkort i.s.m. de staatsschuld idd een goede graadmeter.

    Het grappige is dat. ondanks de enorme kredietcrisis, de economie in amerika nog steeds groeit. Huizenverkopen groeien ook inmiddels weer.
    Daar hebben verschillende economen de zelfde verklaring over: De liquiditeit van de amerikaanse bedrijven is enorm, ruim 600~650 miljard dollar.
    Dat is simpel gezegd (voor Dulle ;) ) dat de bedrijven in Amerika bij elkaar binnen een korte termijn aan 650 Miljard kunnen komen. Dat kan zijn geld in kas of bijvoorbeeld op de bank. De renteverlaging van deze week is een goed begin, alleen ze zijn er nog niet.


    DSB Bank? Bedoel je niet de Nederlandse Bank?
    Helaas komt voorlopig die 1e 20000 niet van Ijsland zelf, misschien dat het IMF IJsland te hulp schiet.
     
  5. goodfella

    goodfella You're fired!

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    65
    Economische groei. Tsjah, je moet wel kijken waardoor er groei was. De huizenmarkt in Amerika gaat zeker nog een gigantisch klapper naar beneden maken.
     
  6. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Beurs zakt nog steeds, AEX op 262(-7,5%!!) op het moment...
    DJ op 8.579.19 (-7,33%)
     
  7. josh gunit

    josh gunit Active Member

    Berichten:
    601
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind het trouwens wel vreemd dat de Nederlandse staat betaald aan mensen die hun geld in het buitenland op een spaarrekening zetten. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom ze dat doet?
     
  8. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Om de economie te redden (of een handje helpen beter gezegd)
     
  9. Superbol

    Superbol Active Member

    Berichten:
    410
    Leuk Bevonden:
    0
    Ervan uitgaande dat je het hier over IceSave hebt:

    IceSave is origineel gevestigd in Ijsland, maar heeft ook branches in andere landen. Voordat je hier in Nederland zo een vestiging mag starten, moet je eerst toestemming krijgen van DNB (De Nederlandse Bank). Na die goedkeuring, is het in feite gewoon een normale bank zoals elke andere. En nu die bank kapot is, is er een onderlinge afspraak (gemaakt in het verleden), dat wanneer een bank hier kapot gaat, de andere banken de kosten dekken. Dus de Rabo, ING etc. gaan nu opdraaien voor de spaartegoeden die verloren zijn gegaan bij IceSave.

    Maargoed, denk dat het wel duidelijk is. Vergelijk het maar met ABN Amro, die heeft ook buitenlandse vestigingen over de hele wereld. Dus als iemand in Italie bij ABN Amro (opererend onder andere naam overigens) zijn geld op een rekening zet, dat betekend ook niet dat wij hier in Nederland op gaan draaien voor het verlies van de tegoeden van de mensen daar.
     
  10. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Als dit zo is, waarom is Bos dan aan het overleggen met Ijsland om dat spaargeld terug te krijgen?
     
  11. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Omdat Nederlanders vanuit Nederland geld hebben gezet op een Ijslandse spaarrekening.

    Tenminste, dat is wat ik er van maak, beetje vaag gedoe die bankencrisis van de laatste tijd.
     
  12. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Omdat de IJslandse staat nu volledig beheer heeft over Icesave.
     
  13. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Maar hoe zit het met die duizend euro die iedereen met een baan (waaronder ik zelf) van zijn 33,60% loonbelasting aan de bank genaamd Fortis moet afdragen om die meuk te redden, ik zit zelf bij de Postbank dus vind het bizar dat ik van mijn belasting centen een bank moet gaan helpen waar ik geen eens bij zit. fok die bank zou ik denken...

    Achja het interesseert me in principe niet echt, maar bovenstaand gedeelte viel me op in dat nieuws van de heer Bos. Weet sowieso wel dat onze belasting centen in nutteloze dingen worden gepompt.
     
  14. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Als een bank ineen stort kan het de belastingbetaler op een andere manier nog wel veel meer kosten dan die 1000 euro. Multiplier effect noemen ze zoiets in de economie.
     
  15. Commander J

    Commander J Active Member

    Berichten:
    237
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is alleen maar beter geweest dat ze Fortis hebben gekocht. Als de overheid dat niet had gedaan, was er een grote kans geweest dat er nog meer banken om zouden vallen en dan was misschien jou spaargeld er ook wel geweest.

    En sowieso wordt Fortis niet direct betaald via het belastinggeld. De nederlandse staat heeft een lening afgesloten voor Fortis. Als deze ellende ooit achter de rug is, wordt Fortis, hopelijk weer met winst verkocht en word de lening weer afbetaald.

    Als het goed is zit het ongeveer zo.

    Correct me if I'm wrong;)
     
  16. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Ook wel depostito garantie regeling genoemd.
    Dat houdt dus in dat zo en zo 20000 euro is gegarandeerd en dat de 20000 daarop maar voor 90 % is gegarandeerd. Voor die laatste 80 % was Bos dus aan het onderhandelen. Want:

    Dus, ABN in NL valt onder het Nederlandse depositio garantie regeling. Voor banken als Icesave in NL is een ander deposito garantie regeling opgemaakt.

    Door die deposito regeling is Fortis ook gekocht door de staat.
    Als Fortis viel moest de regering bijna zeker voor elke spaarder een maximum 100.000 euro neerleggen.
    Stel Fortis heeft 500.000 spaarders met minimaal 30.000 euro op de spaarrekening.....

    Nee dan is die 16 miljard een enorm goede deal. Je krijgt er namelijk ABN Amro ook nog bij (dat op dit moment door analisten op ongeveer 10 miljard wordt geschat).
     
  17. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Dat gedoe van info.nu is achterhaald. Is dus inmiddels 100.000.
     
  18. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    is inmiddels inderdaad honderd duizend maar het artikel is dan niet meteen gedateerd
     
  19. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    dat bericht (zoals ik het begrijp) gaat erover dat die 100.000 alleen geldt voor 1 jaar met optie tot verlenging en dat het daarna weer 38.000 is.
     
  20. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik weet dat er gezegd was dat de beurs niet zo veel zegt, maar het is een beetje goed nieuws.
    Nu hopen dat het omhoog blijft gaan (of iig niet weer in de min raakt) tot het einde van de dag. Of tot het einde van de week, maar je moet ergens beginnen. ;)
     

Deel Deze Pagina