1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe windows installatie op laptop

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door snike888, 13 sep 2006.

  1. snike888

    snike888 Tomatenpuree

    Berichten:
    1.558
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

    Ik wil op mijn laptop Windows XP Proffessional Media Center Edition 2005 gaan installeren, maar ik weet niet hoe ik van start moet gaan. Ik heb hem gister al is geinstalleerd maar toen bleek het te zijn gebeurd dat hij hem op de D schijf heeft gezet in plaats van de C. ik kon toen dus bij het booten uit 2 besturings systemen kiezen (Home edition en Media center). dus heb ik maar in Home edition geboot en de D schijf geformatteerd.
    Ik wil dus Media center op mijn C schijf installeren en deze de Home edition laten vervangen. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet doen, als ik de disc van MCE er in doe en wil installeren dan zou ik moeten kunnen kiezen uit "Upgrade" of uit "New Installation" maar ik kan alleen New installation kiezen omdat mijn huidige versie Nederlands is en de Media center versie engels. Nou vertelde iemand mij dat ik dan de C schijf moet formatteren, maar na wat gelezen te hebben op het internet zie ik dat je daar een boot diskette voor nodig hebt. Alleen deze laptop heeft geen diskette drive! Bovendien ben ik bang dat na het formatteren en het installen de touchpad niet zal werken tot ik daar de driver voor heb geinstalleerd, en ik heb ook geen usb muis om die tijdelijk erop aan te sluiten. oftewel, een hoop problemen waarvan ik hoop dat iemand mij dat hier kan uitleggen. Ik hoor het wel.

    Groeten
    Dirk Jan (Snike)
     
  2. charkie

    charkie Mabok

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    0
    heei...
    Uhm, ik heb een klein beetje ervaring met bootdisk e.d. En ten eerste zou ik je geen zorgen maken over de touchpad, die doet het wel.. Ik heb namelijk afgelope weekend windows XP op mijn laptop geinstalleerd en alles deed het gewoon...
    Bij mij zat er ook geen diskette drive ingebouwd, maar kon aan een externe komen. Dus, vraag eens rond of iemand een externe diskette drive heeft, dat maakt het allemaal wat makkelijker.
    ik heb altijd een bootdisk gebruikt, dus ik heb geen ervaring met andere boot-mogelijkheden..
    ik zal wel een beetje op internet rond kijke, en ik laat je wel weten als ik wat vind..
    Gr. C.
     
  3. patrickm

    patrickm you only live once

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0

    als je in de bios de dvd-rom drive als eerste laat opstarten kun je dus van de cd-schijf opstarten.
    eenmaal opgestart kun je kiezen uit new install daarna je c partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken. Vervolgens formateren op ntfs niveau.

    vervolgens lekker installeren en als je touch pad niet werkt ( wat ik niet verwacht) kun je ook je tab en de pijltjes toetsen gebruiken.

    veel plezier:thumbs:
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2006
  4. snike888

    snike888 Tomatenpuree

    Berichten:
    1.558
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, ik heb nu dus de engelse versie 2x erop staan (waarvan 1 het niet doet) en 1 keer home edition. ik heb de vorige nacht een beetje wakker gelegen omdat ik dacht dat ik alles verkloot had omdat hij de drivers enzo niet meer vond, alleen nu zag ik op de acer site (is mijn laptop van) ALLE DRIVERS die ik nodig had keurig opgesomt staan voor mijn laptop _O_. dus nu ga ik maar is al die drivers op cd zetten en de C schijf formatteren (voor de 2e keer) Windows XP Home weer terug installeren want ik heb het weer gehad met andere besturingssystemen. bedankt voor de reacties anyway!
     
  5. snike888

    snike888 Tomatenpuree

    Berichten:
    1.558
    Leuk Bevonden:
    0
    Over dat partitie verwijderen, hoe doe ik dat? en hoe maak ik in het windows cd boot menu een nieuwe partitie?
     
  6. patrickm

    patrickm you only live once

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    als je de cd boot vanaf het moment dat je comp opstart zie je een blauw scherm met drivers die aan het laden zijn.Als dit is gedaan heb je een menu waar je kan kiezen ,zoals je zelf hebt "gezegd", uit new installation.
    daar druk je op, dan krijg je een scherm die vraagt waar je het wilt neerzetten (als het goed is) op c , d ,e enz...
    daaronder staat een menu met de partities die je hebt en hoe die geformateerd zijn ntfs , fat 32.

    ook in datzelfde scherm heb je ook de optie om zelf een partitie te verwijderen.Dan verwijder je c: dan is de partitie weg.
    en maak je hem opnieuw aan. De rest gaat als vanzelf
     
  7. snike888

    snike888 Tomatenpuree

    Berichten:
    1.558
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, maar hoe maak je dan een nieuwe partitie aan in datzelfde menu?
     
  8. snike888

    snike888 Tomatenpuree

    Berichten:
    1.558
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb dit gevonden Klopt dit mbt het verwijderen en aanmaken van de C schijf?
    Er staat namelijk een erg verontrustend zinnetje tussen:
    "Verwijder een systeempartitie alleen als u er zeker van bent dat deze dergelijke programma's niet bevat of wanneer het geen bezwaar is als deze worden verwijderd. Het verwijderen van een systeempartitie kan betekenen dat uw computer niet meer vanaf de vaste schijf kan opstarten totdat de installatie van Windows XP is voltooid.

    # Druk op ENTER als u deze partitie wilt verwijderen."
     
  9. snike888

    snike888 Tomatenpuree

    Berichten:
    1.558
    Leuk Bevonden:
    0
    Is allemaal gelukt! heb gewoon c partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt, windows geinstalleerd, Service Pack2 + alle drivers geinstalleerd, benodigde programma's erop, en ff windows geactiveerd. dus deze kan dicht!
     
  10. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Mooi dat gelukt is ;) Is altijd een hoop geklooi dat installeren en partities etc.
    Ik heb sinds een paar weken een laptop (Asus)
    Installatie duurde 1 uur (zoals gewoonlijk van een recovery cd, ben ik eigenlijk niet zo'n fan van maar goed)
    Tijdens de installatie heeft die 2 partities aangemaakt (1 van 54.8GB en 1 van 36.4GB)
    Daar ben ik eigenlijk ook niet zo tevreden mee. Ik had liever de eerste partitie van 10GB gezien, alleen voor Windows XP en wat programma's.

    Ik zat nu eens rond te kijken, kwam ik erachter de schijven ingedeeld zijn in FAT32.
    Er zit wl een NTFS Conversieprogramma standaard bij na de installatie (stond op mn bureaublad)
    Alleen kan ik mn partities gewoon converteren naar NTFS zonder dat er bestanden verwijderd worden?
     
  11. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja. Wanneer ik m'n harde schrijf wijzigde van FAT32 naar NTFS (met partitionmagic 8.0) stond alles er nog op!
     
  12. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat is normaal. Overigens, als je een redelijk nieuwe notebook koopt werkt je touchpad gewoon. Ook als je nog geen drivers hebt geinstalleerd.
     
  13. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag het maar in dit topic...
    Bij mijn laptop zit dus Windows XP Home.
    Op mijn computer heb ik de Pro versie.
    Als ik met de Home versie naar systeembeheer -> computerbeheer ga, krijg ik daar niet de keuze om gebruikersaccounts in te stellen.
    Ook kan ik nergens het Administrator account activeren.
    Kan dit ergens anders in Home?
    Ik denk dat ik anders gewoon mijn eigen Pro versie er op zet.
    Volgens mij heb ik dan namelijk veel meer mogelijkheden qua beveiliginsinstellingen.
    Dit vind ik wel belangrijk, ik wil mijn laptop wel goed beveiligen door o.a. in te loggen met een beperkt account. Als ik dan administrator rechten nodig heb dat ik dan switch naar het administrator account
     

Deel Deze Pagina