1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Review Rating Systeem

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door Olliegv, 23 apr 2006.

  1. Olliegv

    Olliegv Flapdrol

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey, ik ben sinds 5 minuten member van XBW:9
    Al wat langer lees ik jullie reviews... Waar ik me dan aan erger is jullie rating systeem... Waarom nemen jullie niet gewoon de cijfers 1 t/m 10 waarbij jullie afronden op decimalen?:'-(
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2006
  2. err0r

    err0r Active Member

    Berichten:
    1.779
    Leuk Bevonden:
    0
    Omdat een cijfer minder zegt dan het woordje wat ze nu gebruiken. Ik vind het een prima systeem.
     
  3. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    het is erg lastig om af te ronden op decimalen etc. de huidige waardering geeft in mijn ogen een soort van groepen waarin een bepaalde speling zit. als xboxworld een spel een 7,1 geven en een ander spel een 7,3, dan vallen ze in dezelfde klasse en is het vaak slechts een subjectief verschil tussen reviewers. door de klassen anders te verdelen is er een duidelijker verschil tussen spellen en is er ook gewoon een algemeen beeld van welke spellen ongeveer even goed zijn.
    ook zijn spellen erg lastig om precies te bepalen hoeveel punten je ongeveer mag toekennen. het is natuurlijk niet zoals een toets waarbij je kunt zeggen "als je alle sommetjes goed hebt gemaakt, heb je een 10". Zo werkt het niet bij games. Het is gebaseerd op een gevoel, op de feeling die je krijgt. Volgens mij sluit het huidige systeem daar perfect op aan. :)
     
  4. haantje

    haantje Valentino Rossi!!#46

    Berichten:
    757
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind een cijfer systeem ook prettiger..
     
  5. Olliegv

    Olliegv Flapdrol

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat gevoel kan je dan gewoon in je review omschrijven. Of je sluit je review uit met het woord: 'Geweldig!' (Als je het spel geweldig vindt). Waarom denk je dat dit (zowat) de enige site is die deze methode gebruikt... Cijfers zijn bedoeld om iemand een snel idee van de game te geven.
    Alleen een woordje 'Geweldig' zegt me dan weinig... Ik bedoel geweldig... Maar hoe geweldig? Dat kan je beter met een cijfer omschrijven. Dan weet je precies hoe leuk de reviewer het spel vond.
    Een cijfer systeem is daarbij veel duidelijker.
    Een cijfer zegt juist meer, omdat het (zeker in decimalen) een gedetailleerdere indruk weergeeft.
    Lastig om af te ronden op decimalen? Het gaat er om wat de reviewer van de game vond, niet wat verschillende reviewers er van vinden! Een review is bedoeld om de mening van een ander over een game te kunnen lezen. Daarbij geeft een cijfer (voor de tiende keer) een betere indruk.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2006
  6. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    pff, ik vind het systeem wat we nu hebben goed genoeg.
    je leest de voordelen en de nadelen, en daaruit kan je concluderen ik welke categorie het spel valt (slappe hap, goed spel, voldoende enz..) en dat is dus op xbw met de termen: uitstekend, geweldig, legendarisch, matig enz.
    met cijfertjes is niks mis mee, maar dit is ook gewoon goed. :)
     
  7. Aremas

    Aremas Kijk een Avatar

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is natuurlijk altijd een kwestie van gewoon de recensie lezen. Maar een game is ook een technisch product en het zijn deze aspecten waar een simpele mening niet volstaat vind ik.

    Natuurlijk kun je zeggen dat een game goed slecht of uitstekend is en natuurlijk kun recensies nalezen over de technische aspecten van een game maar om dit ook even aan te geven aan de hand van een cijfer is volgens mij geen overbodige luxe.

    Bij gameplay volstaat een simpele mening wel. Maar dat zegt niks over hoe een spel technisch in mekaar steekt. Space invaders en Pacman hebben ook een goeie gameplay om maar eens een voorbeeld te noemen.

    Als ik eerlijk mag wezen lees ik de XBW recensies vaak niet echt door zins dat nieuwe beoordelingssysteem en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn van een recensie.

    Als een game een bepaald cijfer krijgt voor een bepaald aspect (grafisch/geluid) dan pas ben ik geneigd om daar dieper op in te gaan.

    Misschien beledig ik hier sommige auteurs van recensies mee maar de enige reden waarom ik recensies lees is om praktiese redenen.

    Dat houd wel in dat ik op zoek ben naar goeie recensies. Maar niet naar meningen zoals goed of slecht.
     
  8. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Ja dat vind ik ook. Wat is nu het review systeem? Welk woordje is voor het meeste hoogste score en welk voor het laagste?
     
  9. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij is het iets in deze trend:

    Slecht
    Onvoldoende
    Matig
    Voldoende
    Uitstekend
    Geweldig
    Legendarisch
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2006
  10. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    er is ook nog pure bagger }:]
     
  11. Vallandu

    Vallandu ***

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    en heb je die ooit al is weggegeven?:p
     
  12. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ben ook nooit overtuigd geweest van het systeem. Cijfers zeggen niet alles, maar worden ook niet. Want wat is nou goed? De een vind een 7 al goed en de ander een 9 pas. Afronden op decimalen is soms ook weer wat te precies, op halven of kwarten zou prima kunnen. Maar goed, gaat er ook om dat je de review leest ipv enkel naar oordeel te kijken (ondanks een enkel behoefte hebben aan het bekijken van het eindoordeel).
    Een perfect systeem zal er nooit komen, omdat er altijd wel mensen zijn die het anders willen of zich er niet goed mee kunnen indentificeren.
    Op PSP World vind ik ranking systeem iets beter, door middel van de plaatjes die je zou kunnen zien als een metertje met een schaalverdeling (waarbij je weer richting cijfers gaat).
     
  13. Aremas

    Aremas Kijk een Avatar

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    0
    Een cijfer maakt voor mij wel duidelijker of ik de recensie in kwestie moet lezen of niet :)

    Neem nauw zon systeem als bij gamespot en IGN waarin de aspecten sound graphics gameplay en value. Allemaal een apart cijfer krijgen. Pas dan begin ik te lezen waarom dat bepaalde aspect het betreffende cijfer kreeg.

    Als her woord gezegd dat een game pure bagger is of juist Legendarisch

    Dan heb ik zo iets van nou ja het zal dan wel.
     
  14. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    pure bagger kan je vergelijken met een 2 of 3 ofzo, en legendarisch met iets richting de 9 of 9.5, dat snap jij ook wel ;)
     
  15. Aremas

    Aremas Kijk een Avatar

    Berichten:
    557
    Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk begrijp ik dat. Dat is ook niet mijn punt.

    Ik begrijp het zelfs zo goed dat ik het niet nodig vind om de hele recensie door te lezen.

    Zeg nou zelf als je met zulke oordeels komt waarom dan nog de moeite om een recensie te schrijven. Het is erg kortaf.

    Cijfers zijn gewoon specifieker dat is mijn punt.
     
  16. Olliegv

    Olliegv Flapdrol

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Mee eens.
     
  17. Gamersea

    Gamersea Going, Going, Gone

    Berichten:
    1.792
    Leuk Bevonden:
    22
    Waarom doe je dan niet beide?
    Een cijfer en het rating geval dat jullie nu hebben.
     
  18. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    wat natuurlijk ook kan is om het op de Gamespot manier te doen.
    De reviewer geeft een cijfer aan de game EN de leden kunnen ook een cijfer geven aan de game, zodat je uiteindelijk 2 cijfers hebt: de mening van de reviewer + een gemiddelde/mening van de XBW leden...

    of zoiets :p
     
  19. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben met met DulleNL eens, jullie geven een cijfer en de members die het spel gespeeld hebben. En dan ook een cijfer geven voor de Graphics, het geluid etc.. en dan een eindcijfer.

    Dit hele HALO rating systeem vindt ik best raar dat dat er is, Sommige games die op een site een 5 krijgen krijgen hier een ''goed'', en games die een 7 krijgen krijgen hier ook weer een ''goed'' :{

    Maarja dit is wel vaker gezegd maar er is nooit naar geluisterd...
     
  20. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Het is geen Halo rating systeem, de icoontjes worden er alleen bij betrokken omdat het met de Xbox te maken heeft en de boel wat opsiert.
    En je voorbeeld slaat als een tang op een varken, jij beweert dat een game die elders een 5 krijgt hier ook als een 5 gerate wordt maar toch een "goed" kwalificatie krijgt. Als je gewoon beseft dat Xbw de game dan meer als een 7 gerate heeft dan ben je al een stuk verder. ;)

    Mij maakt het niet uit. Cijfers/waarderingen hecht ik weinig waarde aan. Mij gaat het om de plus/min punten van een game en die wil ik dan ook lezen. Wat voor de reviewer namelijk een minpunt kan zijn (en daardoor de game maar een 7 geeft ipv een 8, of een waardering die goed is ipv een van uitstekend) hoeft voor mij namelijk helemaal geen minpunt te zijn, of iets waar ik mee kan leven. Uit een waardering haal ik dat niet, daarvoor moet ik de review lezen (of voor de luiere mensen onder ons, de samenvatting/opsomming). Daarom maakt het mij niks uit wat voor rating systeem nou wordt gebruikt, al waren het icoontjes uit de nieuwste Barbie game met waarderingen in het Duits eronder. :+
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2006

Deel Deze Pagina