1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

gamer heeft hersens van junk

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Bartho, 16 aug 2005.

  1. Bartho

    Bartho XBW Security

    Berichten:
    112
    Leuk Bevonden:
    0
    Onderzoek: gamer heeft hersens van junk
    Dopamine-tekort veroorzaakt dwangmatig gedrag


    2005
    Bron: ZDNet


    De hersenen van computergamers vertonen verbazingwekkende overeenkomsten met die van drugsverslaafden. Dat blijkt uit een onderzoek van Duitse wetenschappers. In het januarinummer van Nature Neuroscience wordt een onderzoek van de de Duitse universiteitskliniek Hamburg-Eppendorf beschreven.


    In proeven met magneetresonantie blijkt de hersenactiviteit van een enthousiaste gamer vergelijkbaar met dat van verslaafden. Dat onderdeel van de hersenen dat met verslaving in verband wordt gebracht, is bij beiden sterk geactiveerd.



    In het zogenaamde ventraal striatum sturen 'beloningmechanismen' het menselijk handelen. De proeven vonden zonder computer plaats: vierentwintig personen, waarvan de helft regelmatige gokkers en spelletjesliefhebbers waren, moesten uit een set kaarten er twee onthouden. Wie de juiste kaarten raadde, won.


    Er werd om echt geld gespeeld. Opvallend was dat in de betrokken hersengebieden echte gokkers minder activiteit vertoonden, waardoor een grotere stimulans nodig is.


    De onderzoekers denken dat mensen die met spelletjes in de problemen komen, moeite hebben om voldoende dopamine aan te maken, dat nodig is om een gevoel van tevredenheid en geluk te ervaren. Sommige mensen hebben hogere doses dopamine nodig dan het brein kan aanmaken, veronderstellen de wetenschappers.


    Het Duitse onderzoek zou een verklaring kunnen zijn voor de soms obsessieve en destructieve drang van sommige spelers van computerspelletjes, die vooral in Aziatische landen in een aantal gevallen al tot de dood heeft geleid.


    Toch waarschuwen andere wetenschappers voor een al te eenvoudige 'chemische' verklaring van verslavingsgevallen. Soms is dwangmatig gedrag ook vanuit sociale achtergronden te verklaren, aldus Mark Griffith van de Universiteit van Nottingham Trent.


    Wat vind jij ervan zijn wij nouw echt JUNKS???
     
  2. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Zou je dit niet in Actualiteiten, Sport, Entertainment & Lifestyle zetten?
     
  3. JeePee

    JeePee Guest

    Ditzelfde bericht heb ik een erg lange tijd geleden ookal in de volkskrant gelezen. Boeit me niet zo veel dat ik de hersenen van een Junk heb. Gamen is niet zo schadelijk voor je gezondheid als junk zijn.
     
  4. Major Payne

    Major Payne Drunkenmaster

    Berichten:
    192
    Leuk Bevonden:
    0
    Domme onderzoek vind ik zelf, zo zijn er nog meer die beweren dat games je hersenen meer laat ontwikkelen. Ik vind dat je gamen niet kan vergelijken met drugs, mij zie je niet op straat bedelen omdat ik perse die ene game moet kopen.

    Gamen is simpelweg voor vermaak net als bijvoorbeeld een film kijken.
     
  5. Cygnum

    Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.697
    Leuk Bevonden:
    0
    Deze gaat naar het ASEL-forum. Daar komt ie beter tot zijn recht.
     
  6. Nicos

    Nicos Active Member

    Berichten:
    1.766
    Leuk Bevonden:
    0
    Sommige mensen zijn verslaafd aan gamen, anderen niet. Dus het ligt bij iedereen anders.
     
  7. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Verslaafd is ook gelijk zo'n groot woord.
    Ik game erg graag, en dit gaat zover dat ik onderhand wel elke dag een keer achter mijn xbox zit.
    Soms heel de dag :p , maar soms ook nog niet eens een uur......
    Maar op vakantie (in Italië dus) heb ik geen behoefte om te gamen. Dan houd ik het 2 weken vol zonder maar aan de xbox te denken O-) !

    En het lijkt me stug dat er hier ECHT verslaafde gamers zitten die gewoon per dag minstens 2 uur moeten gamen :cool:!
    Of zit ik er nu helemaal naast? ;)
     
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.306
    Volgens mij missen jullie het punt. Het gaat om de hersenactiviteit, niet of je meteen als junk gaat leven of wat dan ook.
     
  9. destefan

    destefan Active Member

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    beweert dit artikel nou dat hoe langer je gamed/gamer bent, des te langer je achter elkaar moet spelen om dezelfde voldoening te krijgen?
     
  10. Koffie mok

    Koffie mok Guest

    Cool ik heb de hersens van een junkie :9
     
  11. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Yeah ! Me too ! :9
     
  12. mortalexe_29

    mortalexe_29 fun !

    Berichten:
    1.202
    Leuk Bevonden:
    0
    drugs zonder er in een steeg doodziek bij te liggen, waarom gamen ze niet allemaal :D
     
  13. sargeant swift

    sargeant swift geen titel

    Berichten:
    643
    Leuk Bevonden:
    0
    hoe zouden de hersens van een gamende junk eruit zien?
     
  14. boss

    boss Stay frosty people!

    Berichten:
    4.420
    Leuk Bevonden:
    2
    Wat een BS! Het is wetenschappelijk bewezen dat je van gamen intelegenter wordt...tenzij je van die breinloze shooters speelt...
    Maarja, een gamer de hersenen van een Junk? Ja als die gamer 15 uur per dag of meer gamed ja...:D
     
  15. High 5

    High 5 _/_/_/

    Berichten:
    172
    Leuk Bevonden:
    1
    Weten zo ook al van WELKE junk? :+
     
  16. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    Dankzij de xboxlive functie moet ik elke dag wel fftjes halo 2 spelen hoor:p
    en daar helpt dat ranking systeem ook een handje bij, maar ik ben niet verslaafd want anders had ik toen ik op vakantie was ook de drang om te gamen moeten hebben en die had ik niet:D
    al had ik het gister wel ff gehad, was level 30 en in een recordtijd 5 levels gezakt:mad::mad::mad:
     
  17. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Man al zat ik op het GOM (geen onderwijs mogelijk) dan was ik een junk.
    Maar ik zit toevallig op de havo en onthoud nog alles wat ik doe dus heb ik niet de hersens van een junk. Misschien bedoelen ze dan ook de echte verslaafde gamer.
    Dus als je WoW hebt kun je hem wel weggooien en je abbonement laten stopzetten.:p
     
  18. MoBsTa

    MoBsTa Active Member

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Gamers en junks dezelfde hersens :confused: Waarom geven ze niet een junk een xbox controller in ze handen, ff kijken hoe goed hij presteerd. Slaat echt hélemaal nergens op |:-
     
  19. Eellie

    Eellie The E stands for Eellie

    Berichten:
    617
    Leuk Bevonden:
    4
    hmm iedereen mist hier t punt.

    Als je veel gamed, denken zij dat je pas voldoening en geluk hebt als je (veel) gamed en dus te presteren in de games.
    En een junk voelt zich alleen maar goed als hij drugs gebruikt.....
    Terwijl een normaal(niet verslaafd aan gokken drugs games enz) mens al snel voldoening heeft. en dus sneller gelukkig is.

    Het gaat dus volgens mij alleen over gamers die erg veel gamen.
     
  20. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar het gaat erom dat onze hersens (of je nu veel of weinig gamed) overeenkomen met junkies
     

Deel Deze Pagina