1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness, Bodybuilding, etc. [deel 8]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Dusky Demon NL, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Wil best wat doneren Kevf. Heb je een link voor me?


    Heeft iemand hier van jullie een mening over het (mogelijke) verschil in dieet van een powerlifter en bodybuilder?
     
  2. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Dat is zonde. Een veelgemaakte fout is dat je als beginner in de eerste periode niet vooruit knalt terwijl dit juist de periode is dat je zou moeten knallen. Ik ben sinds kort echt helemaal om richting powerliften omdat ik er achter ben dat ik het veel leuker vind om vooral heel sterk te zijn. Het gespierde volgt dan vanzelf wel.

    Mehdi heeft teveel aanpassingen gedaan op het originele 5x5 schema. Je zou beter die van madcow kunnen volgen.

    http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm

    Maar eigenlijk zou het nog beter zijn om je eerst goed in te lezen wat het nu eigenlijk inhoudt als je een beginner bent en je vooruit wilt. Zaken als intensiteit, frequentie, volume en periodisering zijn belangrijke begrippen om te kennen. Candito van Candito training HQ (youtube en echt een aanrader!) heeft bij zijn schema de nodige tekst en uitleg (overigens staat er ook het nodige bij die van madcow):
    http://www.canditotraininghq.com/free-strength-programs/

    Kies dan voor de lineaire versie en dan strength/control. Het is belangrijk om de begeleidende tekst ook te lezen ipv alleen maar een schema over te nemmen. Izzy van Powerliftingtowin heeft ook een mooi boekje geschreven over programmeren van trainingen:

    http://www.powerliftingtowin.com/ (rechts op de site).

    Een lineair schema houdt in dat je elke week of zelfs elke training gewichten toevoegt aan je oefening en weinig tot niet varieert in je hoofdoefeningen. Vaak begin je niet op een max intensiteit maar werk je er naar toe en daarna er over heen. Dit blijf je doen totdat je faalt, dan weer wat terug in gewicht en dan weer omhoog. Als beginner kan je dit vaak met gemak ruim een half jaar vol houden. Maar zoals gezegd, meer tekst en uitleg in de links die ik gaf.

    Volgens mij zijn ze er al qua donaties.

    Het dieet van een powerlifter verschilt redelijk. Veel mensen kennen powerlifters alleen maar als hele dikke mensen. Dat geldt echter alleen voor die mensen die meedoen in de zwaarste gewichtklasses. Candito is bijvoorbeeld maar 83 kg en kan iets van 250 squatten, 300 deadliften en 150 bankdrukken. Voor deze mensen is het zeker wel van belang om relatief droog te blijven. Wel zijn powerlifters iets vrijer in hun dieet. Een stelregel die vaak gebruik wordt: als je eenmaal onder de 10% komt bulken naar 15% en dan weer terug naar 10%.

    Een bodybuilder die richting een wedstrijd gaat zal echt al zijn carbs etc laten staan, een powerlifter die richting een wedstrijd gaat zal relatief licht voor de dag willen komen om in de goede gewichtsklasse uit te komen of een goede wilks te halen.

    Voor de recreanten onder ons is er dus bijna geen verschil.
     
    Siemenn en PineaPPle JOE vinden dit leuk.
  3. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Hartelijk dank. Ik heb zojuist tijdens een college de site van Madcow doorgenomen. Vraag: men heeft het in de stronglifts-scene steeds over 'eerst SL 5x5 en als je progressie stopt Madcow'. Ik heb nog veel progressie te boeken met mijn 65 BP, 60 squat en 60 DL (DL echt pas op laatst aangeleerd, daarvoor nog wel even grsquat. BP doe ik al een tijdje maar echt vooruit ga ik niet). Is de stronglifts dan niet nog beter, omdat je daar sneller gewichten erop legt. Madcow bevalt me wel meer qua 1x5 topset en opbouw daarnaartoe, maar wellicht is eerst 5x5 topsets beter om mee te beginnen? Dan begin ik op met lagere kg's om daarna over m'n eigen max heen te gaan.

    Of blijft de echte voorkeur voor Madcow, zelfs voor semi-beginners die nog veel moeten leren?
     
  4. Jerreby

    Jerreby Active Member

    Berichten:
    2.043
    Leuk Bevonden:
    32
    Vakantie is weer voorbij dus weer tijd om me volledig te richten op trainen. Aangezien ik iets meer structuur in mijn trainingen wil gaan brengen (en hierdoor meer progressie wil gaan boeken) ben ik opzoek naar een goed trainingsschema voor 3 keer in de week trainen (1.5 uur). De focus ligt hierbij vooral op massa aankomen. Iemand tips waar ik een goed trainingsschema kan vinden?

    Alvast bedankt :).
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
  5. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Lol, 15% zit ik echt bijna nooit onder. Maar fuck dat. Beetje chubby zijn vind ik niet zo erg. Macro's zijn in principe ook niet veel anders toch? Zit nu meestal op 40c/30p/30f op ongeveer 2650kcal. Helaas is mijn honkbalseizoen weer begonnen dus kan maar twee keer full body doen. Alles ging in ieder geval wel lekker vooruit. Kan nu alleen twee weken even niks ivm een blessure..

    En inderdaad zoals je tegen Siemen zei, power is veel leuker. Veel fijner gevoel in de sportschool en je ziet resultaten meteen.


    @ Jerreby, gewoon drie keer in de week Full Body trainen.
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Op zich heb je wel een punt. Qua progressie gaat SL wel iets sneller en dat werkt meestal wel bij een beginner. En het is ook niet zo dat SL 5x5 een slecht programma is. Voor puur powerliften gewoon niet optimaal. Dit is wel een goede review om eens te bekijken:

     
    Siemenn vindt dit leuk.
  7. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Heeft hier iemand ervaring met het maken van een eigen weightgainer? Wil het trainen gaan oppakken en naast het veel eten vind ik een shake er tussen makkelijker om aan een hoog aantal kcal per dag te komen. Een vriend van mij vertelde me dat je heel simpel een goede weightgainer kan maken van een halve liter melk, schep brinta, scoop eiwitpoeder, lepel pindakaas, scheutje olijfolie en een banaan.
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983

    Als het je puur om de kcal gaat: eet een handje walnoten. 100 gram is 700kcal. Kan niks tegen op.

    Verder klinkt je recept bijzonder ranzig ^^

    Mijn simpele shake: whey + havermout + water (water is lekkerder dan met melk icm havermout)

    Mijn overnight shake: 250 gram kwark, 40 gram havermout, 15 gram chia, 10 gram kokos, 10 gram pure cacaostukjes + 150 ml soja choco (roeren, nachtje in de koelkast en mee naar werk/studie.). Erg lekker
     
  9. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Ik heb net twee kilo fine oats voor vijf euro gekocht. Voor in m'n shakes om aan te komen. Verder pinda's vreten bij de vleet!
     
  10. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Pinda's zijn wel een iets mindere keuze, pinda's zijn namelijk peulvruchten en geen noten. Hierdoor mist het wat van de voedingsstoffen die wel in noten en met name in walnoten zitten (omega 3, ijzer etc). Daarnaast zit er afloxatine (oid) in pinda's wat een kankerverwekkende stof is. Echter die stof zit geloof ik ook in enige mate in graanproducten.

    Fine oats zijn imo zonde van het geld, ik koop altijd gewoon het goedkoopste huismerk.
     
  11. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    Dat vind ik dus mega kut om in een shake te doen. Klontert helemaal. Of doe jij je shake in een blender ofzo?

    Oh en ouder dan 75 hoef ik niet te worden dus dat met kanker komt wel goed.
     
  12. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Haha wat een opmerking :+

    Ik wil fitness weer oppakken na bijna een jaar niks. Iemand ervaringen hiermee? Ik ben niks meer vergeleken met toen ik nog trainde en het is best frustrerend om weer opnieuw te beginnen.
     
    Shreklel vindt dit leuk.
  13. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Nee ik leng het gewoon aan met water. Ik vind het juist wel relaxed dat je nog ergens op kan kauwen. Klonteren doet het bij mij iig niet, tenminste niet zoals brinta.

    Het ligt er een beetje aan hoe lang je hier voor getraind hebt, maar zelfs dat maakt niet zo heel veel uit. Iemand die al een flink aantal jaren heeft getraind kan al sneller de intensiteit wat omhoog schroeven.
     
  14. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Hoe heb je vroeger getraind met wat als doel, waarom ben je een jaar geleden gestopt met fitnessen? En daarnaast ook belangrijk, in hoeverre is je doel van vorig jaar nog hetzelfde met die van nu?
     
  15. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Snap er soms echt niets van. Op dagen waarop ik goed heb geslapen en goed/flink heb gegeten kan ik echt extreem kut trainen terwijl ik net geen moer heb gegeten, kut heb geslapen en alsnog een heerlijke workout heb gehad.

    Waar ligt dat dan aan?
     
  16. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Misschien verwacht je een betere workout als je je prima voelt. En voelt een redelijke workout goed als je je minder goed voelt. Snap je?
     
  17. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Mwah ik heb nooit zulke verwachtingen, maar merk het ook gewoon als ik naar de resultaten kijk qua setjes.
     
  18. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik ben niet echt een kenner zoals een aantal hier dus ik had nooit concrete doelen. Toen ik steeds meer gewichten aankon, mijn lichaam veranderende en ik in gewicht toenam vond ik het allemaal wel prima. :+ Begon ook een beetje verslavend te werken want mn eerste soort van doelen heb ik al gehaald. Ik denk dat mijn huidige doel weer gewoon goed voelen moet zijn. Ik sport niet en toen ik nog trainde voelde ik me op mn best.

    Dat is mooi om te weten. Daarnaast zal ik ook niet de beginnersfoutjes maken die ik hiervoor deed.
     
    Shreklel vindt dit leuk.
  19. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    [​IMG]

    Altijd leuk, actie foto's xD En nee, normaal trainen we gewoon met shirtjes aan. Vriend van me wilde dit perse
     
  20. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.584
    Wilt ie wel ns meer dan alleen bloot bovenlijf? ;)
    maar looking good haha
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina